Pitkään ja hartaasti valmistellusta sote-uudistuksesta äänestetään eduskunnassa ilmeisesti tämän vuoden loppuun mennessä. Muutoksen valmisteluthan on aloitettu jo ajat sitten, mutta lait ja päätökset vielä puuttuvat, siten tuleva äänestys on ilmeisimmin viimeinen todellinen vaikutusmahdollisuus. Tämän artikkelin tarkoituksena on analysoida sote-uudistusta kokonaisuutena ja tuoda heikko kriittinen ääneni kuuluville.
1. Sote-uudistuksen lähtökohdat eivät ole potilaslähtöiset
Sote-uudistuksen tärkein motivaattori on valtavan palvelumäärän ulkoistaminen yksityisille suurille terveyspalveluyrityksille (Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna ym). Väitän että siinä ei olla lainkaan kiinnostuttu potilaiden hoidon parantamisesta vaan kokonaisuutta ohjaavat ensisijaisesti miljardit eurot. Nämä miljardit halutaan näiden vakuutusyhtiöjohtoisten yritysten liikevaihtoon ja tavoitteena on tietysti pyrkiä leipomaan pulla niin, että siitä jää mahdollisimman suuri osa yritysten voitoksi. Osa näistä yrityksistä on lisäksi ulkomaalaisia, jolloin erilaiset verosuunnittelu- ja veronkiertoratkaisut on jo valmiiksi rakennettuina.
Mikäli lähtökohdat olisivat potilaslähtöiset, asiat olisi voitu ratkaista paljon helpommin tempuin jo ajat sitten, mutta niin ei ole haluttu tehdä. Potilasta ei ole haluttu nostaa keskiöön vaan keskiössä on vallan ja siten rahan käyttäminen. Resurssit olisi melko helposti saatu paremmin riittäviksi esimerkiksi toimintaa tehostamalla monin eri keinoin, vaikkapa koulutusmääriä edelleen lisäämällä, työaikajoustoin, palveluita priorisoimalla ja terveyden- ja sairaanhoidon korruptiosta aktiivisesti eroon pyrkimällä. Näin ei ole haluttu tehdä. On ollut helpompaa ostaa kuin korjata, houkuttelevampaa tuhlata kuin säästää ja järkeistää. Sote-uudistuksen lähtökohtana on julkisen rahan ja vallan käyttö, eikä potilaan aseman tai potilaan kokeman hoidon parantaminen.
2. Sote-uudistuksen valmistelutyön yhteydessä mainostettu kustannussäästö ei tule toteutumaan
On jotakuinkin selvää, että käytetyn auton huoltaminen on halvempaa kuin uuden ostaminen. Kun uudella autolla ajaa liikkeestä ulos, sen hinta putoaa 10% kynnyksellä. Samalla tavalla käy sote-uudistuksessa. Todennäköisesti tuo samainen 10% tai sen suuntaista tulee olemaan vakuutusyhtiöjohtoisten sote-keskusten voittotavoite, sillä onhan selvää, ettei yksityinen terveyden- ja sairaanhoito toimi millään non-profit-periaatteella kuten julkinen terveyden- ja sairaanhoito toimii. Jos ajatellaan, että kokonaisulkoistus on 6 000 000 000 euroa, siitä tuo 10% on jo aika pitkä penni. Jos tuon summan käyttäisi palveluiden tuotantoon, saisi yhtä jos toista aikaiseksi. Pelkästään tästä syystä on jo selvää, ettei uudistus tule säästämään yhtään mitään. Kun osa palveluntuottajista on vieläpä ulkolaisia, ei näistä voitoista jää edes yhteisöverohyötyjä suomalaiseen yhteiskuntaan.
Hallitus on eri vaiheissa puhunut 3 000 000 000 eli kolmen miljardin euron säästöistä yksityiseen terveyden- ja sairaanhoidon ketjuyrityksille ulkoistettaessa. On kuitenkin jäänyt täysin arvailujen varaan miten tähän päästään tilanteessa jossa paljon hoitoaikaa ja resursseja vaativien väestöryhmien, esimerkiksi vanhusten ja maahanmuuttajien määrä tulee kasvamaan. Ilmeisesti päättäjät haluavat toimia miellyttävien päiväunien ja kuvitelmien perusteella päätöksiä tehdessään.
Jo ajatuksena se, että ostamalla vuosittain 6 mrd eurolla palveluita säästetään samalla 3 mrd euroa vuodessa on suoraan sanottuna todella hassu. Jos säästöjä ehdottomasti halutaan, ne tehdään todennäköisemmin priorisoimalla ja tehostamalla toimintaa kuin ostamalla palveluita ulkolaisilta yrityksiltä.
”Mitään varmuutta ei ole siitä, että yhtiöittäminen ja siihen liittyvä valinnanvapaus johtaisivat kustannussäästöihin. Ruotsissa valinnanvapaus ”räjäytti” kustannukset.”
https://yle.fi/uutiset/3-8884639
”Pääministeri Juha Sipilän (kesk) markkinoima kolmen miljardin säästö sote-uudistuksella ei ole mahdollinen ilman, että terveydenhuollon palveluita leikataan. Näin arvioidaan virkavastuulla laadituissa taustaselvityksissä, jotka julkistettiin maanantaina. Muistiossa myös arvioidaan, että säästö on mahdollinen vasta vuonna 2029.”
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/muistio-paljasti-karun-arvion-sipilan-markkinoimasta-3-miljardin-sote-saastosta/711776/
3. Sote-uudistus löyhkää vahvasti korruptoituneelta
Sote-uudistuksen valmisteluissa on viimeisten viiden vuoden ajalta jatkuvasti noussut julkisuuteen punaisia vaatteita. Näitä signaaleita olen seurannut huolestuneena ja kaikki näyttää etenevän jotakuinkin sillä tavalla kuin voi odottaakin: uudistus suorastaan löyhkää korruptoituneelta. Uudistuksessa käytetyt useat asiantuntijat ja valmistelijat ovat olleet jäävejä tehtäviinsä eli linkittyneitä tavalla tai toisella terveyden- ja sairaanhoidon yrityksiin tai vakuutusyhtiöihin jotka omistavat nuo ketjut. Näyttää myös siltä, että näitä sote-ihmisiä ministeritasolta lähtien on rekrytoitu innokkaasti Terveystaloon ja Mehiläiseen. Oletan, että julkisuudessa esillä olleet tapaukset ovat niin sanotusti jäävuoren huippu. Unohtavatko suomalaiset päättäjät rahan ja palvelusten edessä vastuunsa kansalle?
”Oppositiopuolue vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkinen puhui keskiviikkona eduskunnassa ”pörriäisistä”. Ennen Lauslahtea yksityisiin terveysalan yrityksiin on siirtynyt tunnetuista kokoomuslaisista sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty Terveystaloon sekä kansanedustaja Lasse Männistö ja ministeriavustaja Joonas Turunen Mehiläiseen. Kokoomuksen ja ylikansallisten terveysyritysten välillä on pyöröovi, josta sujahdetaan sujuvasta päättäjistä lobbareiksi”, Sarkkinen syytti eduskunnassa.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pyoroovi-terveysyrityksiin-herattaa-jo-puheita-korruptiosta—kaksi-kokoomusedustajaa-sai-vapautuksen-eduskunnasta/vUpWfrRL
”Ja kun kun mietitään hetki sitä, että yksityisiä sote-palveluntarjoajia sinnikkäästi puolustaneen kokoomuksen merkittävä sote-poliitikko lähtee juuri sillä hetkellä, kun kokoomus on saamassa tahtonsa läpi, eli sote-uudistuksen myötä yksityisille sote-palvelutarjoajille merkittävästi lisää bisnestä, juuri yksityisen sote-palveluntarjoajan kovapalkkaiseksi johtajaksi, niin kyllähän se näyttää sote-rumalta.”
https://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051221553895_uu.shtml
”Keskusta ja kokoomus riitelivat tästä raivoisasti vielä vuosi sitten. Mallin pelättiin vaarantavan julkiset päivystykset. Riita kilpistyi lokakuun 2017 kriisiviikonloppuun, jonka jälkeen Hannakaisa Heikkinen (kesk.) väitti, että kokoomuksen sote-vastuuministeri Paula Risikko otti neuvotteluissa puhelin kaiuttimella poliittista ohjausta vastaan terveysalan yrityksiltä, ”pörriäisiltä”.”
https://yle.fi/uutiset/3-10424790
”Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin Greco on käynyt läpi Suomen valmiudet torjua ja estää korruptiota. Grecon viimeisimmän tarkastuskierroksen tuloksena elin toteaa erikseen raportissaan, että meneillään olevassa sote-uudistuksessa piilee korruption taustalla usein olevia eturistiriitoja yksityisen ja julkisen toiminnan välillä. Elin näkee soteen liittyen riskejä muun muassa niin sanotun pyöröovi -ilmiön kautta. Ilmiössä julkisen ja yksityisen raja vastuineen hämärtyy, kun vastuussa olevat virkamiehet tai poliitikot liikkuvat esimerkiksi ministeriöiden ja lobbausfirmojen välillä. Tästä ovat varoittaneet myös rikosoikeuden asiantuntijat.”
https://yle.fi/uutiset/3-10135001
4. Sote-uudistuksessa aiotaan siirtää suuria summia veroina kerättyä rahaa ulkolaisille pääomasijoittajille
Sote-uudistuksessa tulee käymään siten, että osa voittorahoista siirtyy ulkolaisille pääomasijoittajille ja todennäköisesti ulkolaisten yritysten johto pyrkii minimoimaan verorasituksen eli siirtämään mahdollisimman suuren osa näitä voittoja pois Suomesta, koska muualla verotus on vähäisempi ja voitonjakoon liittyvät asiat yksinkertaisempia. Tällaisesta verosuunnittelusta tai veronkierrosta on näissä yrityksissä kokemusta ja osaamista jo aiemmilta vuosilta.
”Helsingin hallinto-oikeus katsoo yksityisen terveys- ja hoivapalveluyritys Mehiläisen kiertäneen veroja. Tämä ilmenee hallinto-oikeuden kesäkuussa antamasta päätöksestä.Oikeus ratkoi verottajan ja yhtiön välistä riitaa, koska Mehiläinen oli valittanut verottajan ja edelleen verotuksen oikaisulautakunnan tekemistä päätöksistä. Verottaja vaati muun muassa veronkiertopykälän perusteella Mehiläiseltä jälkiveroja vuosilta 2006-2011 . Mehiläisen tilinpäätöksen mukaan mätkyt viivästyskorkoineen nousivat viime vuoden lopulla yhteensä 13,3 miljoonaan euroon.”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005137560.html
”Yksi sote-uudistukseen julkisuudessa liitetyistä peloista on, että ulkomaisessa omistuksessa olevat suuryritykset siirtävät verorahoista takomansa voitot ulkomaille verottajan ulottumattomiin.”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005137560.html
5. Sote-uudistuksessa ”yksityistäminen” ja ”valinnanvapaus” ovat näennäisiä
Sote-uudistuksessa puhutaan innokkaasti vapaan ja markkinatalousyhteiskunnan termein yksityistämisestä ja valinnanvapaudesta. Kuitenkin samaan aikaan on selvää, ettei tämän uudistuksen jälkeen ihmisillä ole vapautta valita näitä palveluita suomalaisilta ammatinharjoittajilta vaan he valitsevat lähinnä oman terveyskeskuksen tai suurten terveyspalveluyritysten sote-keskusten väliltä jomman kumman. Todellista yksityistämistä tässä siis ei ole tapahtumassa eikä varsinaista valinnanvapautta. Tässä on kyse näennäismarkkinataloudellisesta kikkailusta, jota ohjaavat suuret rahat ja isokenkäiset miehet eivätkä potilaat.
6. Sote-uudistuksen seurauksena tulee tapahtumaan suomalaisen terveyden- ja sairaanhoidon rapautumista
Sote-uudistuksessa suomalainen terveyden- ja sairaanhoito tulee rapautumaan sen vuoksi, että ulkolaisomisteiset ketjuyritykset päästetään markkinalle eikä suoraan suljeta niitä pois ulkolaisuutensa vuoksi. Kun uudistusta joku vuosi sitten innokkaasti
valmisteltiin, olivat Terveystalo ja Mehiläinen molemmat ulkomaalaisomisteisia. Siitä huolimatta innostus palveluiden ostamiseen näiltä toimijoilta oli käsinkosketeltavaa, vaikka tosiasia on se, että suomalaisessa terveydenhuollossa meillä on kaikki osaaminen ja kaikki ne resurssit joita näiden palveluiden tuottamiseen tarvitaan. Emme siis tarvitse ulkomaalaisia pääomasijoittajia mihinkään, mutta näköjään suomalaiset päättäjät haluavat heidät ottaa mukaan, ja järjestää heille entistä vahvemman aseman suomalaisessa yhteiskunnassa. Uudistuksen seurauksena tapahtuu myös työntekijöiden ja resurssien siirtymistä asteittain ulkolaisomisteisiin yksiköihin.
Olen hiljakkoin kysynyt lääkäreiltä sosiaalisessa mediassa onko suomalaisuudella merkitystä ja sain 86 vastausta. Näistä kolme eli 3,5% ilmoitti, ettei ole väliä toimiiko ulkolaisen vai suomalaisen yrityksen palveluksessa kunhan palkka tulee ajallaan, 46 lääkäriä eli 53% ilmoitti, että mieluummin työskentelee suomalaisessa yrityksessä ja 37 eli 43% ilmoitti että sillä on suuri merkitys että yritys on suomalainen. Rivilääkäreistä tai heidän suomalaisuudestaan tämä terveyden- ja sairaanhoidon ulkolaistuminen siis ei ole kiinni, vaan päättäjistä.
7. Sote-uudistuksen seurauksena potilaan asema entisestään heikkenee, koska vakuutusyhtiöt hallitsevat sote-keskuksia
Melko vähän puhutaan siitä, että todellisuudessa esimerkiksi Mehiläisen, Terveystalon ja Pihlajalinnan taustalla vaikuttavat niiden osakkeita suurin määrin omistavat vakuutusyhtiöt. Tämä on potilaan aseman kannalta huono asia. Mikäli sote-uudistus tällaisena toteutuu, potilaan hoidon toteuttaa siis itseasiassa vakuutusyhtiö. Vakuutusyhtiö päättää myös potilasvahinkovakuutuksen korvauksista. Vakuutusyhtiö käsittelee myös valitukset ja kiista-asiat. Vakuutusyhtiöiden rooli on nousemassa niin laajaksi, että se muistuttaa julkisen vallan käyttöä. Tämä on potilaan aseman kannalta negatiivinen asia. Vakuutetun potilaan etu olisi järjestelmä, jossa riippumaton terveyspalveluyhtiö tai julkinen terveydenhuolto toteuttaa hoidon, vakuuutusyhtiö maksaa laskun ja jos syntyy hoitovahinkoja tai muuta korvattavaa, riippumaton taho päättää korvauksista potilasta henkilökohtaisesti kuultuaan. Nythän ollaan siirrytty malliin jossa vakuutusyhtiö toteuttaa kaiken. Sote-uudistuksen jälkeen vakuutusyhtiöiden ”valta” vahvistuu entisestään koskemaan niitäkin ihmisiä, ketkä eivät edes ole vakuutusten piirissä.
http://lauricollan.fi/vakuutusyhtioiden-vallasta/
8. Sote-uudistus estää kipeästi kaivatut muutokset suomalaisessa terveyden- ja sairaanhoidossa
Mikäli sote-uudistus toteutetaan, suomalaisessa julkisessa terveyden- ja sairaanhoidossa tarvittavat järjestelmälliset muutokset jäävät toteuttamatta ja tämä entisestään rampauttaa julkista järjestelmää. Todennäköisesti sote-uudistuksen seurauksena julkisella puolella toimii suhteessa entistä enemmän potilashoitoon osallistumatona henkilökuntaa, ja tämä tekee siitä entistä tehottomamman.
”Olen henkilökohtaisesti kokenut julkisen terveydenhuollon hyvät ja huonot puolet pitkän julkisen puolen työurani aikana. Kyllä siellä olisi korjattavaa. Mielestäni julkisella sektorilla katse pitäisi ensin kääntää terveyden- ja sairaanhoidon hallinnon kokoon ja tehokkuuteen sekä korruption kitkemiseen. Seuraavassa vaiheessa tulisi aloittaa priorisointikeskustelu. Potilas pitäisi nostaa keskiöön sen sijaan, että esimerkiksi henkilökunnan lomautuksilla yritetään jääräpäisesti päästä kvartaalijohtamisen asettamiin säästötavoitteisiin tilanteessa jossa useiden kuukausien potilasjono koko ajan odottaa oven takana.”
http://lauricollan.fi/suomalaisen-terveydenhuollon-nousu-ja-tuho/
9. Sote-uudistuksesta äänestettäessä eivät kansanedustajat todennäköisesti ymmärrä mistä äänestävät ja puoluekuri on tiukkaa
Sote-uudistuksen äänestys tulee olemaan mielenkiintoista katsottavaa. Todennäköisesti päätöksiin pyritään vaikuttamaan sopivan suuntaisella propagandalla ja kestityksellä ja toisaalta asia on niin monimutkainen ja laaja, että jo senkin vuoksi päättäjien on vaikea todellisuudessa tietää mistä he oikeastaan viime kädessä päättävät. Heidän oma kokemuksensa ja tietämyksensä terveyden- ja sairaanhoidosta on hyvin rajoitettua, joten he äänestävät lähinnä ”musta tuntuu”-pohjalta. Tähän ”musta tuntuu”- vaikutelmaan pyrittäneen aktiivisesti juuri nyt vaikuttamaan erilaisin tavoin vakuutusyhtiöjohtoisten suurten terveyspalveluyritysten toimesta. Lopulta puoluekuria käytetään pitämään siitä huolen, että suomalaisten etua ajattelevatkin edustajat pysyvät täydellisesti ruodussa. Mitä tahansa päättäjät äänestävätkin, niin toivon että kansalaiset seuraavat äänestyksen tulosta erinomaisen tarkasti, ja laittavat päättäjien kannat muistiin tulevaisuutta ajatellen.
10. Sote-uudistuksen läpimeno tulee johtamaan pienemmän tai suuremman mittakaavan vastatoimiin
On selvää, että kun tämän tason uudistusta läpiviedään edellä kuvatuilla seurauksilla, ei se jää huomaamatta suomalaisilta. Sen vuoksi sote-uudistuksen läpimeno saa aikaiseksi niin poliittisesti motivoituneita kuin muunkinlaisia protesteja. Poliittiset toimet todennäköisesti masinoidaan lähinnä vasemmiston toimesta, niiden tavoitteena on saada äänisaalista ja siten valtaa, eli ne ovat tietyllä tavalla kaupallisesti ohjattavissa olevia vastatoimia.
Merkityksellisempiä ovat kokonaisuuden kannalta ne vastatoimet jotka syntyvät jos/kun suomalaisille paljastuu, ettei sote-uudistus vastaa tarkoitustaan. Tällöin tapahtuu mielensä pahoittamista ja katkeroitumista. Hyvinvointi-Suomi on muuttunut kovaa vauhtia huonompaan suuntaan viimeisen 10-20 vuoden aikana ja sote-uudistus yllämainittuine piirteineen on hyvä kuva nykypäivästä.
Itse olen tämän järjestelmän nettomaksaja, sillä en käytä sote-palveluita ja maksan veroni Suomeen. Olen palvellut Suomen armeijassa varusmiehen päivärahalla 362 vuorokautta lääkäriksi valmistuttuani, ja ollut sen jälkeen reservin upseerina jatkuvassa valmiudessa astua palvelukseen tilanteen sitä vaatiessa yli 15 viime vuoden ajan. Työni olen pyrkinyt tekemään mihin vuorokaudenaikaan tahansa laadusta tinkimättä ja väsymystä valittamatta. Nyt kun sote-uudistus on toteutumisvaiheessa, ja yhteisölle maksamaani verotaakkaa aiotaan kohta ripotella Suomen rajojen ulkopuolelle pääomatuloina, herää minulla luonnollisesti kysymys siitä, arvostetaanko minua kansalaisena tässä maassa. Potilaat kyllä arvostavat, mutta päättäjät ilmeisesti eivät. He eivät ilmeisesti näe sitä, että sote-uudistus on kuin sylkäisy naamaan meille suomalaisille terveyden- ja sairaanhoidon ammatinharjoittajayrittäjille. Jos sote-uudistus siis toteutuu, tehdään se meidän kotimaisten pienempien yrittäjien ohi, osin ulkolaisille yrityksille. Oma maani siis tietyllä tavalla pettää minut – se ottaa kyllä mielellään vastaan työpanokseni, veroni, maanpuolustuksellisen panokseni ja sitten kuitenkin antaa nämä minunkin verorahoilla maksettavat tilaukset ulkomaille. Tämä on ilmeisesti kiitos siitä, että maksan veroni ja saan palvella isänmaatani.
”The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.”
”Ongelmana maailmassa on se, että tyhmät ovat vuorenvarmoja ja älykkäät täynnä epäilyksiä.”
Bertrand Russell
Kirjoittaja on turkulainen lääkäriyrittäjä, jolla on pitkä kokemus ja vahva näkemys julkisesta ja yksityisestä terveyden- ja sairaanhoidosta Suomessa.